Co to jest świadomość marki?
Świadomość marki odnosi się do tego, jak często ludzie myślą o Twojej marce, logo, produkcie lub usłudze, kiedy myślą o danej branży lub kategorii. Jest to poziom znajomości Twojej marki przez ludzi. Gdy ludzie są bardziej świadomi Twojej marki, jest ona bardziej rozpoznawalna i widoczna. Dzięki temu więcej klientów rozpoznaje Twoją markę i odróżnia ją od konkurencji. Niezależnie od tego, czy wprowadzasz na rynek nowy produkt, firmę czy przedsiębiorstwo, budowanie świadomości marki jest niezbędne do zwiększenia jej zasięgu. Dzięki temu potencjalni klienci mogą zapoznać się z produktem i wiedzą, że dana organizacja istnieje. To, czy potencjalni konsumenci wiedzą o Twojej firmie, może oznaczać różnicę między sukcesem a porażką każdego przedsięwzięcia biznesowego.
Budowanie świadomości marki
Istnieje wiele sposobów tworzenia i rozpowszechniania świadomości marki. Można tworzyć reklamy, posty w mediach społecznościowych, a nawet założyć bloga. Upewnij się, że przekaz jest spójny i zawiera wezwania do działania. Jeśli Twoim celem jest zwiększenie ruchu na stronie internetowej, upewnij się, że treść Twojego bloga jest zoptymalizowana pod kątem SEO. Jeśli chcesz, aby ludzie kupowali Twój produkt, upewnij się, że masz stronę internetową, na której konsumenci mogą go kupić. Jeśli Twoim celem jest zachęcenie ludzi do zapisania się na listę mailingową, upewnij się, że na Twojej stronie znajduje się łatwy do wypełnienia formularz zapisu. Można również umieścić informację “zapisz się na naszą listę e-mailową” na dole każdego wpisu na blogu. Upewnij się, że Twoja strona ma czysty i łatwy w nawigacji interfejs. Można również tworzyć reklamy cyfrowe i umieszczać je w mediach społecznościowych, w e-mail marketingu oraz w wyszukiwarkach.
Dlaczego świadomość marki jest ważna?
Świadomość marki jest ważna, ponieważ pomaga w rozwoju biznesu. Im wyższa świadomość marki, tym więcej klientów. Więcej klientów oznacza większe przychody. Gdy masz większą świadomość marki, łatwiej jest Ci znaleźć inwestorów i partnerów. Ułatwia to także rekrutację nowych pracowników. Klienci, którzy rozpoznają markę, chętniej polecają jej produkty i usługi innym. Oznacza to, że nie trzeba wydawać tak dużo pieniędzy na marketing, ponieważ produkty i usługi będą polecane osobom, które już ufają marce. Łatwiej jest również sprzedawać produkty i usługi, gdy klienci znają Ciebie i Twoją markę.
Co składa się na wizerunek marki?
Na wizerunek marki składa się nazwa organizacji, jej logo, misja, produkty oraz sposób, w jaki jest ona postrzegana przez społeczeństwo. Kiedy konsumenci myślą o Twojej marce, tworzą w swojej głowie pewien obraz mentalny. Na ten obraz składa się projekt logo, misja firmy, nazwy produktów oraz sposób, w jaki prezentują się pracownicy. Silny wizerunek marki jest ważny, ponieważ pomaga potencjalnym klientom zaufać organizacji. Ułatwia także odróżnienie produktów i usług od konkurencji. Wizerunek marki można łatwo zepsuć, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, w dobie mediów społecznościowych. Dlatego tak ważne jest monitorowanie wizerunku marki i konsekwencja w przekazywaniu informacji.
Jak mierzyć znajomość marki?
Istnieje wiele sposobów mierzenia rozpoznawalności marki, ale najpopularniejszym z nich są ankiety. Ankiety pozwalają zadać pytanie, które pomoże Ci zrozumieć, w jakim stopniu Twoi klienci rozpoznają Twoją markę. Istnieje wiele różnych platform ankietowych, które można wykorzystać do przeprowadzenia badania, np: – Google Surveys – SurveyMonkey – Zoomerang – Qualtrics – FluidSurveys – Toluna
Śiwadomość marki można również sprawdzić po średniej miesięcznej ilości wyszukiwanych fraz w Google przykładowo w Google search console. Daje to też pewne spojrzenie na to jaki wolumen względem innych fraz nin brand posiada nasza marka.
Jak zwiększyć świadomość marki?
Jak wspomniano wcześniej, istnieje wiele różnych sposobów na zwiększenie świadomości marki. Możesz tworzyć reklamy, posty w mediach społecznościowych, a nawet założyć bloga. Upewnij się, że przekaz jest spójny i zawiera wezwania do działania. Jeśli Twoim celem jest zwiększenie ruchu na stronie internetowej, upewnij się, że treść Twojego bloga jest zoptymalizowana pod kątem SEO. Jeśli chcesz, aby ludzie kupowali Twój produkt, upewnij się, że masz stronę internetową, na której konsumenci mogą go kupić. Jeśli Twoim celem jest zachęcenie ludzi do zapisania się na listę mailingową, upewnij się, że na Twojej stronie znajduje się łatwy do wypełnienia formularz zapisu. Można również umieścić informację “zapisz się na naszą listę e-mailową” na dole każdego wpisu na blogu. Upewnij się, że Twoja strona ma czysty i łatwy w nawigacji interfejs. Można również tworzyć reklamy cyfrowe i umieszczać je w mediach społecznościowych, w e-mail marketingu oraz w wyszukiwarkach.
3 sposoby mierzenia świadomości marki
Net Promoter Score (NPS) to badanie satysfakcji klienta, które mierzy, jak bardzo prawdopodobne jest, że klienci polecą Twoją markę innym. Jest to doskonała miara do badania świadomości marki, ponieważ klienci, którzy polecają Twój produkt, są bardziej skłonni zaufać Twojej marce. – Kapitał marki – Kapitał marki to wartość firmy określana przez jej markę. Możesz zmierzyć wartość marki poprzez obliczenie wskaźnika brand equity swojej marki. – Sentyment do marki – Sentyment do marki odnosi się do ogólnego odczucia, jakie ludzie mają na temat Twojej marki. Sentyment do marki można mierzyć za pomocą postów w mediach społecznościowych, recenzji i ankiet.
Podsumowanie
Budowanie świadomości marki jest niezbędne do zwiększenia jej zasięgu. Dzięki temu potencjalni klienci mogą zapoznać się z Twoim produktem i wiedzą, że Twoja organizacja istnieje. To, czy potencjalni konsumenci wiedzą o Tobie, czy nie, może oznaczać różnicę między sukcesem a porażką każdego przedsięwzięcia biznesowego. Świadomość marki odnosi się do tego, jak często ludzie myślą o Twojej marce, logo, produkcie lub usłudze, kiedy myślą o danej branży lub kategorii. Świadomość marki można budować i rozpowszechniać na wiele sposobów. Można tworzyć reklamy, posty w mediach społecznościowych, a nawet założyć bloga. Upewnij się, że przekaz jest spójny i zawiera wezwania do działania. Jeśli klienci rozpoznają Twoją markę, są bardziej skłonni do polecania jej produktów i usług innym. Oznacza to, że nie trzeba wydawać tak dużo pieniędzy na marketing, ponieważ produkty i usługi będą polecane osobom, które już ufają marce. Łatwiej jest również sprzedawać produkty i usługi, gdy klienci znają markę.