Czym są chatboty i jak je wykorzystać w biznesie

Facebook ADS - promowania na facebooku
Facebook ADS – szybki sposób na pozyskanie klientów
14 lipca 2020
Google Display - co to jest
Google Display – co to jest?
16 lipca 2020

Czym są chatboty i jak je wykorzystać w biznesie

Czym są chatboty i jak je wykorzystać w biznesie

Nie trudno zauważyć, że obecny świat handlu przeszedł przez ogromne zmiany na przestrzeni lat. Został zrewolucjonizowany przez coraz to większe możliwości, jakie daje nam Internet. Obecnie popularnym modelem jest Conversational Commerce, do którego wykorzystuje się sprytne chatboty. Potrafią one przeprowadzić klienta, przez cały gąszcz sklepów internetowych i produktów, aż do wykonania przez niego pożądanej akcji. Czym są chatboty i jak zastosować je we własnym biznesie?

Czym są chatboty?

Chatbot to nic innego jak zaawansowany program komputerowy. Jego głównym zadaniem jest prowadzenie konwersacji z użytkownikami. Sprytne chatobty wykorzystują naturalny język lub interfejs, tak by rozmówca miał wrażenie i ma po drugiej stronie równego sobie. Tego typu rozwiązania często stosowane są na stronach firmowych, gdzie jest opcja czatu w czasie rzeczywistym z konsultantem. W rzeczywistości zamiast osoby, mamy po prostu chatbota online. Wykorzystują one sekwencję słów i swoiste algorytmy, by sprawnie kojarzyć fakty i wiedzieć, co mają odpowiedzieć swojemu rozmówcy.

Człowiek vs chatbot

Tu pojawia się zasadnicze pytanie czy bot do rozmowy, może zastąpić nam rozmowę z człowiekiem. Okazuje się, że tak. Jest to warunkowane kilkoma czynnikami:

  • zależy nam na szybkim przedstawieniu możliwości wyboru
  • żądamy dostępności przez 24 godziny na dobę
  • nie chcemy zbyt długo czekać na odpowiedź

Wyżej wymienione parametry, sprawiają że to chatboty mają przewagę nad tradycyjnymi konsultantami. Co jeśli on jednak czegoś nie wie?. Wtedy do łask wracają wspomniani konsultanci. Nie da się ukryć, że cyfrowi asystenci stają się nieocenieni podczas obsługi klienta.

Jak wykorzystać chatbota w biznesie?

Tu musimy najpierw zdefiniować, jaki rodzaj biznesu tak właściwie prowadzimy?. Jak wygląda kontakt naszej firmy z klientem? Czy potrzebujemy coś usprawnić?. Kiedy już odpowiemy sobie na te pytania, możemy zdecydować się na pomoc w postaci Chatbota. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest chatbot w messengerze. Pojawiające się na naszej stronie okienko rozmowy, zachęci klienta do kontaktu, a wiecznie gotowy bot w messengerze szybko i sprawnie udzieli niezbędnych informacji. Sprawdzi się to np. w przypadku prowadzenia sklepu internetowego. Na pewno w takiej sytuacji, promujemy się również na portalach społecznościowych typu Facebook. Daje nam to dodatkowe możliwości na wykorzystanie bot chatów online. Na portalu społecznościowym, możemy zainstalować system chatbota , tak by odpowiadał on na podstawowe pytania klientów, np. odnośnie cen, czy dostępności produktu, ale także zapraszał i przekierowywał na stronę naszego głównego sklepu. Chatbot na Facebooku stał się niezwykle popularny. Na witrynie internetowej, też powinniśmy wykorzystać bota do rozmowy. Tym razem, możemy zaprogramować sekwencje tak, by np. umożliwiał klientom śledzenie przesyłki, a także informował o nowościach i promocjach. Taki chatbot będzie dla użytkowników dostępny za każdym razem kiedy wejdą oni na naszą stronę. Co to oznacza?. W skrócie, zapewniamy sobie stały kontakt z klientem, a on czuje, że jest zapewniona mu pomoc o każdej porze dnia i nocy. Kolejnym sposobem na wykorzystanie chatbota w biznesie, może być automatyzacja procesów sprzedażowych, ale także zbieranie odpowiednich danych o kliencie, by przedstawić mu maksymalnie spersonalizowaną ofertę. Sprawdzi się to szczególnie w przypadku internetowych drogerii. Chatbot może zostać tak dostosowany, by przeprowadzał z klientem wywiad, a na podstawie zebranych informacji prezentował mu ofertę produktową. Ma to szczególne znaczenie, w przypadku klientów niezdecydowanych, wahających się z podjęciem decyzji. Fachowo przeprowadzony przez wirtualnego asystenta wywiad, da mu nieodparte wrażenie, że kosmetyk czy inny produkt, został dobrany fachowo, na podstawie udzielonych informacji. Pomoże mu to w znacznym stopniu podjąć decyzję. Pamiętajmy, że bot w messengerze i nie tylko znacznie ułatwi zwiększenie konwersji na stronie, a także wesprze kampanie marketingowe. Dlaczego?. Odpowiedź jest prosta, możemy zorganizować konkurs na swojej stronie, niestety nie będziemy mieli możliwości udzielenia odpowiedzi i podziękowania, każdemu kto wziął w nim udział. Rozwiązaniem jest więc chatbot, który pomoże wysłać spersonalizowane wiadomości do interesantów. Wszystko to przemawia za tym, że można i warto, wykorzystać wirtualnego asystenta we własnym biznesie.

Dodaj komentarz